Rederij Wadden Transport

» Kapiteins Kroniek «

Vakantie Dagen (nr. 17)

25 augustus 2011

In juli ben ik met mijn gezin op vakantie geweest. We hebben met onze zeilboot boven de Duitse Waddeneilanden naar Cuxhaven gezeild, over de Elbe naar Brunsbuttel en zijn het Nord Ostsee kanaal opgeschut.

Tijdens de reis over het kanaal kwamen wij veel Nederlandse schepen tegen: Big Lift, Wagenborg, JR Shipping enz., een mooi kanaal met veel bomen aan weerskanten. Aan de oost kant van het kanaal buiten de sluis van Holtenauw zijn we de Kieler fjord opgevaren en afgemeerd in de haven van Laboe.

Meisje en Big Lift
Lianne en Big Lift

Daar hebben wij een oude jeugd vriendin van mij, Sylvia Beckerman, ontmoet die ik meer dan 40 jaar lang niet meer gesproken had. Dus hadden wij veel te vertellen over hoe het was gegaan af die tijd tot heden. Zij vroeg mij ook over mijn eerste vriendin Gina Buist, of ik daar nog wat van vernomen had? (Want je weet het maar nooit met het internet van tegenwoordig...)

Na een week ben ik zelf vanuit Laboe met de trein terug naar Harlingen gegaan, om de Terschellinger Bank op en neer naar Terschelling te varen. Barbara en de kleine Lianne bleven gezellig aan boord van onze zeilboot "Lively Lady".

Nadat ik in Laboe terug aan boord was zijn we vanwege slecht weer in de Oostzee op tegen koers gegaan. Eerst door het kanaal, over de Elbe terug en toen afgemeerd in Cuxhaven. Daar vandaan zijn we met ons busje naar Harlingen gereden om weer op tijd aan boord van de Terschellinger Bank te zijn, waar we onze klanten op de overtocht Harlingen – Terschelling v.v. hebben kunnen begroeten.

Een week later gaf de weerkaart aan dat er twee dagen oosten wind zou zijn, dus een mooie gelegenheid om de "Lively Lady" uit Cuxhaven op te halen. Kapitein Piet Ottosen lag met zijn sleepboot "Vlieland" in Polen, en moest vanuit Harlingen daarheen; hij bod mij aan over Cuxhaven te rijden, een erg aimabel aanbod! Wij reden in zijn Jaguar om 13.30 uur uit Harlingen weg en zaten al om 16.30 uur aan de koffie in de Segler Vereinigung Cuxhaven! Na een diner is Piet doorgereden naar Polen.

In de jachthaven lagen veel Nederlandse zeiljachten, die natuurlijk ook van die oosten wind wilden profiteren om naar Nederland terug te varen (wind is namelijk over het algemeen zuid-west). De volgende morgen, 3 augustus '11, ben ik om 05.30 uur met de eb de haven uitgevaren richting zee. In het begin had ik gezelschap van ongeveer 30 andere zeiljachten met de zelfde wensen...

Na een heerlijke dag zeilen, wind oost 3-4 Beaufort, en met de giek over stuurboord, de genua boom over bakboord, kwam ik om 19.30 uur de haven van Norderney binnen.

De volgende ochtend om 05.00 uur vervolgde ik mijn reis, eerst naar buiten de zee op via het Dovediep, en buiten langs de eilanden Juist en Borkum. Bij Schiermonnikoog viel de wind weg en moest ik de diesel starten. Toen ben ik langs Ameland en rond de Terschellinger Banken de haven van Vlieland binnen gelopen rond 19.30 uur. De ochtend erna draaide de wind richting zuidwest en zijn we met Barbara, Lianne, en hond Vito naar Harlingen gezeild; daar heb ik de Lively Lady afgemeerd na een gevarieerde zee zeil vakantie.

Ons Huidig Project (nr. 16)

21 juni 2013

We zijn momenteel drukdoend een lijst van de Scheepvaart Inspectie af te werken die het mogelijk zal maken om binnenkort per overtocht 300 passagiers met auto's te vervoeren. De meest belangrijk structurele ingreep hiervan is het aanbrengen van twee extra stalen schotten benedendeks, die de omvang van de waterdichte compartimenten in het schip zal vergroten. Verder wordt een sprinkler installatie op het auto dek geïnstalleerd...