Rederij Wadden Transport

m.s. Challenger

Geschiedenis

Rederij Wadden Transport heeft in de drie decennia sinds haar oprichting een bekende naam verworven op het gebied van vrachtvervoer in de westelijke Waddenzee. Haar lijndienst tussen Harlingen, Terschelling, en Vlieland is een belangrijke schakel in het verkeer tussen de eilanden en de vaste wal, en is verantwoordelijk voor het aanvoeren van een brede scala goederen.

m.s. Challenger
m.s. Challenger
1982

De oorsprong van Rederij Wadden Transport vindt in 1982 plaats, met het voortzetten van de bestaande beurtvaart door kapitein Fred Lakeman aan boord de coaster m.s. Challenger. In 1986 is hij eigenaar van de rederij geworden.

De coaster m.s Challenger was 45 mtr. lang x 7,5 mtr. breed met een laadvermogen van 375 ton. Het schip, uitgerust met een 25 meter-ton Effer scheepskraan, werd voortgestuwd door een 340 p.k. 6-cilinder M.A.N. diesel. De Challenger heeft jarenlang in de regio gevaren en was een zeer bekende verschijning in de Waddenzee en op het IJsselmeer. Tot 2005 voer ze regelmatig het binnenland in om af fabriek te laden.

2001

In 2001 heeft Lakeman de rederij uitgebreid met de introductie van een Ro-Ro ("Roll on, Roll off") veerboot, de m.s. Terschellinger Bank. Dit 56 meter lange vaartuig met een laad dek van 500 vierkant meter en capaciteit voor 41 personenauto's bood een passend antwoord op de groeiende vraag naar zowel meer mogelijkheden voor transport per as als voor het vervoeren van steeds groter wordende chalets en bungalows.

m.s. Terschellinger Bank
Historisch eerste dienstreis naar Terschelling,
geladen met kantoorunits voor
de verbouwing gemeentehuis, 2002

Om afhankelijkheid van de openbare Rijks aanlegbruggen te vermijden is meteen in 2001 de beslissing genomen om de veerboot uit te rusten met haar eigen op- en af-rij kleppen. Dankzij deze laadramps, uniek in de Waddenzee, kan de Terschellinger Bank als enig Wadden veer vanuit de werkhavens laden en lossen. Op deze manier opereert ze zonder rekening te moeten houden met de reguliere passagiersdienst, en kan ze profiteren van de ruimere opstel mogelijkheden voor auto en vracht transport in de werkhavens.

De m.s. Terschellinger Bank wordt voortgestuwd door twee 625 p.k. SKL dieselmotoren. Haar Voigt-Schneider propellers geven het schip uitmuntende manoeuvreer eigenschappen.

2003

Met oog op het getij verschil heeft Rederij Wadden Transport in 2003 een aanvraag bij Rijkswaterstaat ingediend voor medegebruik van de "openbare" aanleg installaties op Terschelling, Vlieland, en in Harlingen. Deze ontwikkeling werd in zijn geheel niet gewaardeerd, zelfs als "onwenselijk" geschouwd door concurrent Rederij Doeksen, toen enige gebruiker van de getijdenbruggen.

Rijkswaterstaat, ondanks haar gebondenheid aan de wetgeving van de Europese Unie, weigerde eerst tegen de wensen van Rederij Doeksen in te gaan, en maakte geen aanstalten om toestemming aan Rederij Wadden Transport te verlenen voor transport via de "openbare" bruggen.

Ondanks ondersteunend advies van de NMa (Nederlands Mededinging Autoriteit) in 2004 aan de zienswijze van Rederij Wadden Transport, bleef het Ministerie van Verkeer en Waterstaat aarzelen om concreet stappen te nemen die medegebruik van de bruggen zou waarborgen. Pas in 2007, middels een succesvol kort geding tegen Rijkswaterstaat, heeft Rederij Wadden Transport een structurele regeling voor medegebruik van de aanleg installaties kunnen afdwingen.

Rederij Wadden Transport heeft sindsdien de mogelijkheid te laden of lossen bij de openbare getijdenbruggen naast de veerterminals of in de werkhavens via haar eigen rijkleppen.

2009

In 2009 kwam Rederij Wadden Transport enigszins weer in aanvaring met de overheid, dit keer met het Ministerie van Financiƫn, door het gebruik van een btw vrijstelling van haar concurrent Rederij Doeksen aan de kaak te stellen. Wadden Transport maakte bezwaar tegen het feit dat haar diensten, in tegenstelling tot die van haar concurrent, belast werden en stelde dat er spraak was van concurrentie vervalsing. Het heeft tot 2011 en een uitspraak van de Nationale Ombudsman geduurd tot haar gelijk gegeven was en de mogelijkheid tot rechts gelijkheid werd geboden.

heden

De zeer degelijke constructie van de m.s. 'Terschellinger Bank' maakt haar uitermate geschikt voor zwaar transport. Dit is in de loop der jaren gebleken, zodat de rederij tegenwoordig van een leidende positie geniet in de exceptioneel transport markt voor Terschelling en Vlieland. Recente projecten waaraan ze meegewerkt heeft zijn o.a. de nieuwbouw van brede scholen op Terschelling en Vlieland, herasfalteren/onderhoud van de Terschellinger wegennet, en aan de bouw van verschillende Landal projecten op de eilanden.